Νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας-Αττικής Η λύση για την τερατούπολη είναι …η επέκτασή της!
Δευτέρα, 4 Μαΐου 2009
Δυστυχώς δεν πρόκειται για τυπογραφικό λάθος στον τίτλο του άρθρου. Το Νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας-Αττικής (ΡΣΑ), που παρουσιάστηκε από τον υπουργό ΠΕΧΩΔΕ Σουφλιά στις 13/4, βάζει τις βάσεις για ακόμα μεγαλύτερη επέκταση της πρωτεύουσας, δίνοντας τη χαριστική βολή σε ολόκληρη την πολύπαθη Αττική.ΑΘΗΝΑ.jpg
Το ΡΣΑ κινείται στις κατευθύνσεις του Γενικού Χωροταξικού Πλαισίου που θέτει ως στόχο τη μετατροπή της Αθήνας σε Μητροπολιτικό Κέντρο (και Μητροπολιτικό Δήμο, σύμφωνα με τον Καποδίστρια 2). Τι σημαίνει αυτό πρακτικά; Ότι οι όροι που δημιουργούν το πρόβλημα της Αθήνας, αντί να εξαλείφονται ενισχύονται. Ότι όλα τα προβλήματα των εκατομμυρίων κατοίκων της αντί να λυθούν θα οξυνθούν. Ότι σε λίγο καιρό, η Ελλάδα θα είναι μόνο η Αθήνα, λίγο η Θεσσαλονίκη και ακόμα λιγότερο ορισμένες μεγάλες πόλεις (ίσως μεγάλα χωριά θα πρέπει να τα λέμε πια τότε ...;).
Δεν είναι ανάγκη να είναι κανείς πολεοδόμος, ούτε να εξαντλήσει όλες τις λεπτομέρειες του ΡΣΑ για να καταλάβει ότι αυτές ακριβώς είναι οι στοχεύσεις του. Μερικά βασικά στοιχεία αρκούν: 200.000 στρέμματα θα μπουν στο σχέδιο πόλης, κυρίως στην Ανατολική Αττική, ανεβάζοντας, έτσι, το ποσοστό πολεοδομημένης έκτασης της Αττικής στο 20%. Οι συντελεστές δόμησης θα μειωθούν, όμως ακόμα κι έτσι, και αν καλυφθεί μόνο το 60% της πολεοδομημένης έκτασης, η Αττική θα μπορεί να στεγάσει 8 εκατομμύρια κατοίκους!
Σε γενικές γραμμές το σχέδιο δίνει βασική προτεραιότητα στη Μητροπολιτική Αθήνα, όπου θα παραμείνει ο βασικός όγκος δραστηριοτήτων και πληθυσμού. Η Ανατολική Αττική (η πύλη από αέρος, όπως χαρακτηρίζεται) θα αποτελέσει τον δεύτερο πόλο ανάπτυξης. Η Νότια Αττική θα γίνει περιοχή α' και β' κατοικίας, με το Λαύριο να αναβαθμίζεται σε δεύτερο λιμάνι της Αττικής. Η Βόρεια Αττική θα παίξει ρόλο φυσικού αποθέματος και η Δυτική Αττική χώρος υποδοχής νέων επιχειρηματικών δραστηριοτήτων και απόθεμα γης για μελλοντικές οικιστικές επεκτάσεις.
Τι σημαίνουν όλα αυτά; Το Λεκανοπέδιο θα παραμείνει ο χώρος εκείνος που θα συγκεντρώνει τη μεγάλη πλειοψηφία της οικονομικής δραστηριότητας και των διοικητικών υπηρεσιών, άρα και τη μεγάλη πλειοψηφία του πληθυσμού. Η Ανατολική και η Νότια Αττική θα συγκεντρώσουν δραστηριότητες σχετικές με το αεροδρόμιο και το λιμάνι του Λαυρίου (γιατί όχι και της Ραφήνας) και θα αποτελέσουν, έτσι, την επέκταση του ίδιου του Λεκανοπεδίου. Η Δυτική Αττική θα βρίσκεται στη διάθεση κάθε είδους ...;επιχειρηματικής δραστηριότητας (άναρχης και λεηλατούσας, όπως συνηθίζεται ως τώρα), με στόχο να επεκταθεί κι αυτή οικιστικά, αν χρειαστεί στο μέλλον (που θα χρειαστεί!). Μόνο για τη Βόρεια Αττική φαίνεται να διατηρείται κάποιο πράσινο, αν και μάλλον αυτό έχει στόχο να προστατεύσει τις βίλες των, σε γενικές γραμμές, ταξικά προσδιορισμένων κατοίκων της!
Το σχέδιο είναι πραγματικά εφιαλτικό! Αν στη σημερινή Αττική των 5-6 εκατομμυρίων η ποιότητα ζωής έχει γίνει το πιο σύντομο ανέκδοτο, τι θα γίνει στην Αττική των 8 εκατομμυρίων; Αυτό δεν ενδιαφέρει, βέβαια, την άρχουσα τάξη και το ΥΠΕΧΩΔΕ. Ο δικός τους στόχος είναι μια Αττική που θα υπηρετεί το ρόλο της πρωτεύουσας μιας εξαρτημένης χώρας. Μιας χώρας υδροκέφαλης, με το 50% του πληθυσμού της σε μια πόλη, που, αντί να μειώνεται, η πρόθεση είναι να φτάσει και να ξεπεράσει το 70%!
Η Μητροπολιτική Αθήνα που οραματίζονται είναι μια Αθήνα που θα καταλαμβάνει ολόκληρη την Αττική και θα γίνει διαμετακομιστικό κέντρο στην περιοχή της νοτιοανατολικής Μεσογείου. Και θα είναι δομημένη έτσι ώστε να εξυπηρετεί αυτόν της το ρόλο, σε μια χώρα που την κυβερνά μια άρχουσα τάξη η οποία ούτε θέλει, ούτε και μπορεί καν να διανοηθεί άλλους δρόμους ανάπτυξης και οικονομικής ζωής.
Το πρόσφατο σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος για τον Υμηττό και το τελικό σχέδιο των αυτοκινητοδρόμων της Αττικής φαίνεται τώρα πως ήταν κομμάτι αυτού του γενικότερου σχεδίου. Ενός σχεδίου που προϋποθέτει ότι το Λεκανοπέδιο θα επεκταθεί προς τα Ανατολικά (όπου βρίσκονται τα δυο λιμάνια και το αεροδρόμιο) και που επιβάλλει να ξεπεραστεί το ...;εμπόδιο του βουνού.
Και προφανώς, αυτή η επέκταση προϋποθέτει και τους νέους αυτοκινητόδρομους και, μάλιστα, κι ένα ακόμα κομμάτι τους που ανέφερε ο Σουφλιάς, την Ανατολική Περιφερειακή της Πεντέλης, η οποία θα τους συνδέσει με την εθνική οδό στις Αφίδνες. Η Ανατολική Αττική δεν αλλάζει απλά όψη, καταστρέφεται. Παύει να είναι περιοχή εξοχικής κατοικίας και καλλιεργειών και εντάσσεται στο νέο μοντέλο τερατόμορφης ανάπτυξης.
Για το ΥΠΕΧΩΔΕ, ένας από τους στόχους του ΡΣΑ είναι η αντιμετώπιση της αυθαίρετης δόμησης, ιδιαίτερα στην περιοχή αυτή. Ουσιαστικά πρόκειται για μια προσπάθεια να τακτοποιηθεί η δόμηση, να γίνει πιο οργανωμένα, αλλά, πάντως, να γίνει! Ήδη το αεροδρόμιο και η Αττική Οδός προσέλκυσαν επιχειρήσεις στην περιοχή και, άρα, κατοικίες και αυθαίρετα. Τα οποία, απλά, θα μπουν, πλέον, στο σχέδιο πόλης! Το ότι η περιοχή θα γεμίσει τσιμέντο, αυθαίρετο ή μη, είναι δεδομένο ...;
Τέλος, ιδιαίτερο βάρος δίνεται στο ΡΣΑ στις επεκτάσεις του Μετρό και στην προώθηση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς έναντι του ΙΧ! Ξεπερνώντας το κωμικοτραγικό του πράγματος (με τόσους αυτοκινητόδρομους το τσάκισαν το ΙΧ!), δε θα πρέπει να ξεχνάμε το πλαίσιο που περιγράφηκε. Τα 220 χιλιόμετρα και οι 200 σταθμοί του Μετρό, που θα καλύπτουν το 85% της ευρύτερης περιοχής του Λεκανοπεδίου, θα βρίσκονται στην Αττική των 8 εκατομμυρίων, όχι στη σημερινή! Δεν πρόκειται, λοιπόν, για την πανάκεια, αλλά μάλλον για μια αναγκαστική λύση, η οποία τονίζει και πάλι τη βασική φιλοσοφία του ΡΣΑ, την ένταση, δηλαδή, των όρων υπερσυγκέντρωσης δραστηριοτήτων και πληθυσμού στην Αττική.
Το ΡΣΑ έχει τεθεί σε διαβούλευση ως το Σεπτέμβριο και θα ψηφιστεί το Νοέμβριο. Από ποια Βουλή, βέβαια, δεν ξέρουμε, αλλά αυτό ίσως να μην έχει και τόση σημασία, γιατί το σχέδιο εκφράζει επιλογές και κατευθύνσεις συνολικά της άρχουσας τάξης και δε θεωρούμε ότι και μια άλλη κυβέρνηση δε θα το προωθήσει, τουλάχιστον στις βασικές του γραμμές. Πάντως ο Σουφλιάς δήλωσε ότι προετοιμάζονται και τα αντίστοιχα σχέδια για τη Θεσσαλονίκη, το Ηράκλειο, την Πάτρα, τα Ιωάννινα, τη Λάρισα και το Βόλο.
Ο πολύπαθος λαός της Αττικής έχει να αντιμετωπίσει μια σαρωτική επέλαση του συστήματος στο περιβάλλον του, στα σπίτια του, στην ίδια του τη ζωή. Επειδή έχει αποδείξει αρκετές φορές τον τελευταίο καιρό ότι δε διστάζει να παλέψει για τα ζητήματα αυτά και να τα εντάξει στους αγώνες του ενάντια στην επίθεση που δέχεται, έχει και πάλι τη δυνατότητα να μπει φραγμός στα νέα εφιαλτικά σχέδια.
Το ΡΣΑ πρέπει να γίνει αντικείμενο συζήτησης, ενημέρωσης και δράσης από πρωτοβουλίες και συλλογικότητες των κατοίκων της Αττικής, με στόχο τη δημιουργία κινήματος αντίστασης που θα απαιτεί την απόσυρσή του και θα δηλώνει την αποφασιστικότητα του λαού στην υπεράσπιση του δικαιώματός του στη ζωή.
http://antigeitonies2.pblogs.gr/2009/04/453027.html
δειτε και εδω http://www.aftodioikisi.gr/controlItem.aspx?id=2887
Γραμματικό : ΧΥΤΑ και άλλες ιστορίες…με πολύ Σουφλιά!!!
Μετά τα χθεσινά απαράδεκτα επεισόδια στην περιοχή του Γραμματικού, έκατσα να διαβάσω για τα ΧΥΤΑ και πως λειτουργούν. Βρήκα λοιπόν εδώ από την Κίνηση Πολιτών μια πολύ καλή περιγραφή ενός ΧΥΤΑ και την παρουσίαση 2 που λειτουργούν ήδη στην Πάτρα και την Ζάκυνθο. Υπάρχει πλούσιο φωτογραφικό υλικό και μια πολύ καλή κατά στάδια παρουσίαση.
Να ξεκαθαρίσουμε λοιπόν εδώ 2 μύθους :
1. Ο ΧΥΤΑ είναι χωματερή!!!! Η διαφορά είναι ότι έχει κατασκευαστεί με τρόπο που γίνεται ορθολογική διαχείριση των σκουπιδιών και υπάρχει ένα σύστημα παρακολούθησης για να αποφευχθούν περιβαλλοντικοί κίνδυνοι (απορροή χημικών στο έδαφος και στα υπόγεια ύδατα καθώς και εκλύσεις αερίων).
2. Ο ΧΥΤΑ δεν λύνει το πρόβλημα, αλλά αποτελεί μια ασπιρίνη στον καρκίνο. Η Πάτρα θα έχει ζωή 15 χρόνια και κάπου τόσο και η Ζάκυνθος. Άρα σε αυτό το χρονικό διάστημα πρέπει να βρεθεί μια άλλη λύση ή και περαιτέρω χωματερές για να συνεχιστεί η διαχείριση των απορριμμάτων.
Επίσης να πω και μερικά νούμερα :
Όλοι μας “παράγουμε” μισό τόνο σκουπίδια τον χρόνο. Αυτά τα 500 κιλά (περίπου 1,5 κιλό την μέρα) περιλαμβάνει αυτά που παράγουμε στο σπίτι, στην δουλειά, στο σχολείο , στον δρόμο , παντού. Για να υπάρξει λύση στο που θα πηγαίνουν τα σκουπίδια μας, πρέπει να είμαστε όλοι έτοιμοι για θυσίες. Και ποιές είναι αυτές ;
α. Υψηλότερο φόρο και εισφορές για την συλλογή των σκουπιδιών. Στην Μ. Βρετανία ο φόρος για τα σκουπίδια από 1 λίρα το 1995, σήμερα είναι στις 15 λίρες και το 2030 θα φτάσει τις 35 λίρες!!!
β. Κάπου πρέπει να φιλοξενηθούν και νέες χωματερές. Σίγουρα οι ΧΥΤΑ είναι καλύτεροι από αυτό που τραβάμε τώρα, αλλά δεν είναι και η καλύτερη λύση. Αντίθετα ίσως μια λύση μικρών ΧΥΤΑ και πολλών, μακριά από κατοικημένες περιοχές (με υψηλότερο κόστος στην μεταφορά που θα πληρώνουμε όλοι μας), εναλλακτικές λύσεις στην μεταφορά των σκουπιδιών από τις κατοικημένες περιοχές στις σύγχρονες χωματερές και βέβαια και άλλες λύσεις που πρέπει να εφαρμοστούν παράλληλα.
γ. Περισσότερα, σύγχρονα και “καθαρά” εργοστάσια ανακύκλωσης και όχι απλή εξαγωγή σκουπιδιών σε άλλες χώρες (όπως γίνεται σήμερα με την ανακύκλωση των ηλεκτρονικών σκουπιδιών). Πρέπει να βρεθούν οι τρόποι εκμετάλλευσης των σκουπιδιών ώστε να παράξουν πλούτο που θα καλύψει την μελλοντική επένδυση στην διαχείριση των σκουπιδιών και όχι να “γεμίζει” τσέπες έξυπνων επιχειρηματιών.
Αυτά έπρεπε να είχαν συζητηθεί για το νέο εθνικό χωροταξικό του κυρίου Σουφλιά και όχι που θα γίνουν οι τουριστικές μεγάλες επενδύσεις απλώς.. !!!!!
http://koukios.wordpress.com/2009/07/08/xyta/
Εμπρησμό στο Γραμματικό καταγγέλει ο πρόεδρος της ΤΕΔΚΝΑ
O πρόεδρος της ΤΕΔΚΝΑ και δήμαρχος Αιγάλεω, Δημήτρης Καλογερόπουλος ανέφερε σε δηλώσεις του πως εκτιμά ότι η πυρκαγιά που εκδηλώθηκε το βράδυ της Παρασκευής στο Γραμματικό οφείλεται σε εμπρησμό.
Τόνισε ότι η εκτίμησή του βασίζεται σε στοιχεία που δίδονται από την Πυροσβεστική Υπηρεσία, καθώς σύμφωνα με αυτά στη συγκεκριμένη περιοχή δεν υπάρχουν ούτε σπίτια, ούτε αποθήκες, ούτε στάνες αλλά ούτε καν δρόμοι.
Σημείωσε δε, πως λίγο αργότερα ξέσπασαν άλλες τρεις πυρκαγιές στην ευρύτερη περιοχή, προφανώς για αντιπερισπασμό και να διασπαστούν οι δυνάμεις της Πυροσβεστικής, εάν και εκεί δεν υπάρχει πρόσβαση για πυροσβεστικά οχήματα.
Τέλος, ο πρόεδρος της ΤΕΔΚΝΑ υποστήριξε ότι η πυρκαγιά αυτή δεν μπορεί να συνδέεται με την κατασκευή της χωματερής στο Γραμματικό.
http://elladasimera.blogspot.com/2009/08/blog-post_8682.html
Άναψε κυριολεκτικά φωτιά η χωματερή στο Σέσι Γραμματικού
Ρεπορτάζ: Β. Πρέντζα, Μ. Αραμπατζόγλου
7.7.2009
«Πόλεμος» για την χωματερή ξέσπασε την Τρίτη στο Σέσι Γραμματικού, όπου κάτοικοι και φορείς που αντιδρούν στην δημιουργία ΧΥΤΑ, συνεπλάκησαν με δυνάμεις των ΜΑΤ, με αποτέλεσμα τραυματιστούν δύο άτομα, μεταξύ των οποίων ο Κοινοτάρχης Γραμματικού ο οποίος νοσηλεύεται και να συλληφθούν κάτοικοι που συμμετείχαν στα επεισόδια. Μάλιστα, από τη χρήση δακρυγόνων εκδηλώθηκε πυρκαγιά και χρειάστηκε η επέμβαση της Πυροσβεστικής με τρία ελικόπτερα, τρία Canadair και 19 οχήματα με 40 πυροσβέστες.
Από τις 07:00 το πρωί οι κάτοικοι είχαν στήσει οδοφράγματα, για να μην επιτρέψουν την διέλευση των οχημάτων του εργολάβου, που θα ξεκινούσε τις εργασίες για την κατασκευή Χώρου Υγειονομικής Ταφής Απορριμμάτων στην περιοχή. Την ώρα δε που το Γραμματικό σηκώνει σημαία επανάστασης για την δημιουργία ΧΥΤΑ στην περιοχή, η ΕΕ βγάζει «κόκκινη κάρτα» στην Ελλάδα για την καθυστέρηση δημιουργίας των ΧΥΤΑ, με άμεσο κίνδυνο την επιβολή υψηλών προστίμων.
Πηγή: ALPHA
Επιμέλεια: Π. Γραμμέλης
"Οχι" στον ΧΥΤΑ μετά τα επεισόδια στο Γραμματικό
Της ΜΑΡΙΑΣ ΖΑΡΒΑΛΗ
Μια… γροθιά γίνονται οι τοπικοί άρχοντες αλλά και κάτοικοι πολλών περιοχών της Ανατολικής Αττικής, προκειμένου να αποτρέψουν τα σχέδια της κυβέρνησης για δημιουργία Χώρου Υγειονομικής Ταφής Απορριμμάτων στο Γραμματικό.
Σε κοινή συνέντευξη Τύπου που έδωσαν χθες το μεσημέρι, λίγες μόλις ημέρες μετά από τα επεισόδια που έγιναν στην περιοχή μεταξύ κατοίκων και δυνάμεων των ΜΑΤ, ανακοίνωσαν πως δεν θα επιτρέψουν σε κανέναν να υποβαθμίσει την γειτονιά τους και κατ’ επέκταση το βιοτικό επίπεδο των ίδιων και των παιδιών τους.
Ειδικότερα ο πρόεδρος της κοινότητας Γραμματικού κ. Νίκος Κούκης, αφού μίλησε για «εμμονή» της κυβέρνησης να κατασκευάσει ΧΥΤΑ στο Γραμματικό, στη συνέχεια υπογράμμισε ότι τόσο ο ίδιος, όσο και οι τοπικοί άρχοντες των γύρω περιοχών, θα εξαντλήσουν κάθε ένδικο μέσο για να αλλάξουν τα συγκεκριμένα σχέδια.
«Θα εμποδίσουμε με κάθε τρόπο την έλευση των οχημάτων που θα δουλεύουν για την κατασκευή της χωματερής. Το κράτος βέβαια, έχει τον τρόπο να περάσει ακόμη και πάνω από τα πτώματά μας. Αυτό όμως εμάς δεν μας πτοεί. Γι’ αυτό και θα συνεχίσουμε τον αγώνα. Ο κόσμος είναι στα χαρακώματα. Οι κάτοικοι είναι ξεσηκωμένοι και αγανακτισμένοι. Αυτό θα πρέπει να το ξέρουν όλοι», είπε ο κ. Κούκης.
Αναφερόμενος στη συνέχεια στα προβλήματα που θα προκαλέσει στην καθημερινότητα των κατοίκων η κατασκευή του ΧΥΤΑ, ο πρόεδρος της κοινότητας συμπλήρωσε: «Δεν είναι δυνατόν δεκάδες απορριμματοφόρα να περνάνε καθημερινά έξω από τα σπίτια μας. Δεν μπορούμε να επιτρέψουμε τη μετατροπή της βουνοπλαγιάς σε σκουπιδότοπο. Δεν θέλουμε τις ασθένειες που μπορεί να προκαλέσει μακροπρόθεσμα στους κατοίκους της περιοχής μας η δημιουργία ΧΥΤΑ έξω από τα σπίτια μας».
Τόσο ο κ. Κούκης όμως, όσο και πολλοί ακόμη εκπρόσωποι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης που συμμετείχαν στη συνέντευξη, όπως ο αντινομάρχης Ανατολικής Αττικής κ. Αντώνης Πλακίτσης, ο δήμαρχος Καματερού κ. Σταύρος Ιατρός, ο πρώην κοινοτάρχης Βαρνάβα κ. Γ. Κόλλιας υποστήριξαν πως η κυβέρνηση οφείλει να κινηθεί με βάση το τι γίνεται σε άλλες χώρες της Ε.Ε. και να πάψει να βλέπει την κατασκευή ΧΥΤΑ ως μοναδική λύση στο πρόβλημα.
16/07/2009
Νέα προσφυγή για τον ΧΥΤΑ στο Γραμματικό
Νέα προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας κατέθεσε χθες η Κοινότητα Γραμματικού, με στόχο να σταματήσουν οι εργασίες κατασκευής χωματερής στην περιοχή. Ειδικότερα, με φόντο τις αντιδράσεις των κατοίκων και το αδιέξοδο που έχει δημιουργηθεί με το μείζον ζήτημα της διαχείρισης των απορριμμάτων, η Κοινότητα Γραμματικού με την προσφυγή στο ΣτΕ ζητεί να ακυρωθεί η υπουργική απόφαση με την οποία παρατάθηκαν μέχρι τις 30 Οκτωβρίου 2013 οι περιβαλλοντικοί όροι για την εγκατάσταση μονάδας διαχείρισης αποβλήτων στη θέση Μαύρο Βουνό της κοινότητάς της. Oπως υποστηρίζει, η υπουργική απόφαση (από τις 7/7/2009) είναι «αντισυνταγματική, παράνομη και αντίθετη στο Ευρωπαϊκό Δίκαιο». Η ισχύς των περιβαλλοντικών όρων έληξε στις 30/10/2008 και οι συναρμόδιοι υπουργοί όφειλαν να προβούν σε νέες εκτιμήσεις των περιβαλλοντολογικών επιπτώσεων και να τηρήσουν εκ νέου το σύνολο της διαδικασίας για την περιβαλλοντολογική αδειοδότηση, αναφέρεται χαρακτηριστικά στην προσφυγή της κοινότητας. Και τούτο, διότι, όπως λέει η προσφυγή, «από την πρώτη έγκριση των περιβαλλοντικών όρων το 2003 μέχρι σήμερα υπήρξαν σημαντικές μεταβολές στην ευρύτερη περιοχή του Γραμματικού, που επήλθαν βασικά από την εκτεταμένη πυρκαγιά του καλοκαιριού του 2007, αλλά και από τις πλημμύρες του χειμώνα του 2008 και της άνοιξης του 2009, οι οποίες μετέβαλαν σημαντικά την περιβαλλοντική κατάσταση της περιοχής». Η κατασκευή Ολοκληρωμένης Εγκατάστασης Διαχείρισης Αποβλήτων (ΟΕΔΑ) στο Γραμματικό χαρακτηρίζεται τεχνολογικά παρωχημένη, καθώς οι χρησιμοποιούμενες πλέον νέες τεχνολογίες, όπως η μέθοδος Plasma, εξασφαλίζουν την προστασία του περιβάλλοντος και την εκμηδένιση των ρύπων και των οσμών στην ευρύτερη περιοχή.
http://news.kathimerini.gr
Hμερομηνία δημοσίευσης: 21-07-09
Σε μεγαλοεργολάβο 464 στρέμματα δάσους
'Αρθρο του δημοσιογράφου Μάνου Μεϊμαράκη, εφημερίδα Press Time, 9-9-07
Ένας πολλαπλός οργασμός αποχαρακτηρισμού δασών βρίσκεται σε εξέλιξη τον τελευταίο καιρό. Ακόμα και εν μέσω μίας ανείπωτης τραγωδίας συνεχίζεται αμείωτη η εκχώρηση δασικών εκτάσεων εκατοντάδων στρεμμάτων σε κατασκευαστικές. Γιατί όπου δεν πίπτει εμπρησμός πίπτει ... μπουλντόζα. Είναι πλέον ξεκάθαρο ότι η Ελλάδα μισεί το πράσινο. Και αυτό αποδεικνύεται από την εκχώρηση άλλης τεράστιας αναδασωθείσας έκτασης στο Γραμματικό σε μεγαλοεργολάβος.
Μετά την αποκάλυψη της "Press Time" την προηγούμενη εβδομάδα, της απόφασης της 10ης Αυγούστου να εξαιρεθεί από την αναδάσωση έκταση 515 στρεμμάτων στην Κερατέα, προκειμένου στην ίδια περιοχή να δημιουργηθεί χωματερή, σήμερα αποκαλύπτουμε άλλο ένα ντοκουμέντο περί της αληθινής μεταχείρισης των δασών και του φυσικού περιβάλλοντος γενικότερα.
Πρόκεται για μια απόφαση-καρμπόν που αφορά την κοινότητα Γραμματικού αυτή τη φορά. Σύμφωνα με αυτή, εξαιρείται από την αναδάσωση άλλη μία έκταση 464 στρεμμάτων (!) στην περιοχή Μαύρο Βουνό Γραμματικού και εκχωρείται σε γνωστό μεγαλοεργολάβο. Ο σκοπός και αυτής της απόφασης είναι η δημιουργία εγκατάστασης διαχείρισης απορριμμάτων και τοξικών νοσοκομειακών αποβλήτων. Λες και τα δάση ... περισσεύουν.
'Aμα έχεις το δασάρχη, τι να κάνεις το νομάρχη ...
Οι δασικές εκτάσεις των 5151 στρεμμάτων στην Κερατέα και των 464 στρεμμάτων στο Γραμματικό είχαν καεί στο παρελθόν. Τα Δασαρχεία Λαυρίου για την έκταση στην Κερατέα και Καπανδριτίου για την έκταση στο Μαύρο Βουνό, αντίστοιχα, είχαν ζητήσει την κήρυξή τους ως αναδασωτέες. Πράγματι, οι εκτάσεις αυτές αναδασώθηκαν, χωρίς όμως να παρέμβει ο ανθρώπινος παράγοντας. Αναδασώθηκαν από φυσικά αίτια.
Είκοσι χρόνια έπειτα και τα Δασαρχεια Λαυρίου και Καπανδριτίου, αφού αναγνώρισαν ότι έχουν αναδασωθεί οι δύο αυτές εκτάσεις, ζήτησαν την άρση της αναδάσωσης! Όσο τα δύο αυτά δάση των 515 και 464 στρεμμάτων στην Κερατέα και στο Γραμματικό αντίστοιχα, βρίσκονταν υπό την προστασία της αναδάσωσης, δεν μπορούσε εκεί να πραγματοποιηθεί καμία οικοδομική δραστηριότητα. Αυτό ήταν και το πρόβλημα. Οι εκτάσεις όμως αυτές, αν και έχουν αναδασωθεί και σήμερα οι τοπικές αρχές τις χαρακτηρίζουν «ιδιαιτέρου φυσικού κάλλους» μετά τη φυσική αναδάσωση τους έχουν χωροθετηθεί για την κατασκευή χωματερών από το 2003. Βέβαια, οι αποφάσεις για εξαίρεση από την αναδάσωση, που ουσιαστικά είναι αποφάσεις αποχαρακτηρισμού δασών, είναι πολύ μεταγενέστερες - αφού δηλαδή οι εκτάσεις έγιναν δάση ... κατά λάθος. Αύγουστος 2007 για την Κερατέα και Σεπτέμβριος 2005 για το Γραμματικό.
Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι για να αρχίσουν τα έργα κατασκευής των χωματερών σε Κερατέα και Γραμματικό, θα χρειαστεί να μπουν μέσα οι μπουλντόζες και να εκριζώσουν ό,τι βρουν μπροστά τους στα 1.000 περίπου στρέμματα δάσους. Και το οποίο ισοδυναμεί με εμπρησμό.
Καταλυτικός για την τελική έκβαση της υπόθεσης υπήρξε και ο ρόλος ανώτατου δικαστικού. Στην πρώτη συζήτηση του αιτήματος των κατοίκων του Γραμματικού στο ΣτΕ να ακυρωθεί το έργο της χωματερής στην περιοχή τους, η εισήγηση ήταν θετική προς το αίτημα. Μετά την τοποθέτηση όμως σε διευθυντική θέση στη Σχολή Δικαστικών, άρχισε να τα ... μασάει. Τη θέση του στο ΣτΕ ανέλαβε άλλος δικαστικός, ο οποίος ανέτρεψε τους ισχυρισμούς των κατοίκων. Προέβαλε λόγους ευρύτερου δημοσίου συμφέροντος από τη λειτουργία της χωματερής στην κοινότητα Γραμματικού κι έτσι χάθηκε η υπόθεση στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Σε απλά ελληνικά, το επιχείρημα του δικαστικού (που έγινε δεκτό) ήταν ότι η χωματερή ήταν πιο αναγκαία από το δάσος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου