Παρασκευή, 4 Ιανουαρίου 2013

Ενάντια στην ερήμωση και το μαρασμό της Λεσβιακής Υπαίθρου


Σε λίγες μέρες, συγκεκριμένα στις 14 Ιανουαρίου, καταργείται άλλη μια υπηρεσία στη Λέσβο, η Δ.Ο.Υ. Καλλονής. Εδώ και πολύ καιρό οι κάτοικοι της Κεντρικής και Βορειοδυτικής Λέσβου, μαζί με την τοπική αυτοδιοίκηση έχουν εναντιωθεί στην απόφαση αυτή καθώς και στα σχέδια που είναι έτοιμα για την απομάκρυνση και άλλων υπηρεσιών απ’ την περιοχή ( ΙΚΑ κλπ) και διεκδικούν την παραμονή της νευραλγικής αυτής υπηρεσίας για τα 2/3 περίπου της έκτασης του νησιού.

Η Λέσβος σήμερα είναι ο μεγαλύτερος σε έκταση Δήμος της χώρας. Η βάρβαρη επιδρομή του Καλλικράτη επέβαλε στο νησί της Λέσβου τη συγχώνευση 13 δήμων σε ένα και μόνο, κάτι που δεν συνέβη σε καμιά άλλη  περιοχή της Ελλάδας, καταδικάζοντας όλη τη Λεσβιακή ύπαιθρο στην απαξίωση, δεδομένου ότι το τέρας που δημιουργήθηκε, δεν μπορεί να διοικηθεί κάτι που οι κάτοικοι του μεγαλύτερου τμήματος του νησιού το βιώνουν καθημερινά και είναι τρομακτικό. Εν τω μεταξύ καταργήθηκαν 3 ειρηνοδικεία, 4 παραρτήματα του ΙΚΑ, 2 κτηνιατρεία σε κτηνοτροφικές περιοχές, υποστελέχωση στα Κέντρα Υγείας, κλείσιμο υποκαταστημάτων τραπεζών, κλείσιμο ΟΤΕ, ΔΕΗ, συγχωνεύσεις αστυνομικών τμημάτων, πυροσβεστικών κλιμακίων ΚΑΙ ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΣΤΗΝ ΥΠΑΙΘΡΟ. Τώρα και μετά τις περσινές καταργήσεις των Δ.Ο.Υ. Μήθυμνας και Πλωμαρίου, καλούνται να ζήσουν και φορολογικό Καλλικράτη με συστέγαση όλων των Δ.Ο.Υ. του νησιού σε μία τη Δ.Ο.Υ. Μυτιλήνης.

Από την άλλη η συγκέντρωση όλων των υπηρεσιών καθώς επίσης του λιμανιού, του αεροδρομίου, του νοσοκομείου, του Πανεπιστημίου, της έδρας του Δήμου, της έδρας της Π.Β. Αιγαίου στη Μυτιλήνη, δίνει  περισσότερες ευκαιρίες ανάπτυξης για τους κατοίκους της πρωτεύουσας και των πέριξ και καλύτερες συνθήκες ζωής.

Τι γίνεται όμως με την ύπαιθρο; Άνισες ευκαιρίες, δυσκολότερη ζωή, ταλαιπωρία, μετακινήσεις, χαμένες ώρες δουλειάς, έξοδα.

Όλα αυτά προκαλούν το αίσθημα των κατοίκων της υπαίθρου και δημιουργούν αντιδράσεις και εύλογα παράπονα. Δεν είναι λίγες πια οι φωνές που υψώνονται ενάντια στη Μυτιληνοκεντρική διοίκηση και ενάντια στις αποφάσεις των πολιτικών, που επιτρέπουν τον αφανισμό της υπαίθρου και την υπερσυγκέντρωση εξουσιών στο κέντρο ενάντια στα συμφέροντα των κατοίκων των χωριών.
Και μάλιστα όταν αυτά τα χωριά έχουν τόσα και τόσα να προσφέρουν στην οικονομία του τόπου, με τα αξιοθέατά τους, τα μουσεία, τις περιοχές απείρου κάλους, την αγροτική και την κτηνοτροφική παραγωγή, τα αλιεύματα, τον τουρισμό και πολλά από αυτά απέχουν μέχρι και 100 και πλέον χιλ. από την Πρωτεύουσα και το αεροδρόμιο και μάλιστα όχι με το καλύτερο οδικό δίκτυο .

Η Δ.Ο.Υ. Καλλονής με τη μορφή ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΕΦΟΡΙΑ ΚΑΛΛΟΝΗΣ ιδρύθηκε το 1938 μέσα από την ανάγκη να υπάρχει στο κέντρο του νησιού, προς εξυπηρέτηση του μεγαλύτερου τμήματός του, οικονομική υπηρεσία η οποία συνέβαλε τα μέγιστα στη δραστηριοποίηση των κατοίκων, στην οικονομική ανάπτυξη, στην άνοδο της επιχειρηματικότητας και φυσικά στα έσοδα του κράτους. Με τη σημερινή της μορφή (Δ.Ο.Υ. Καλλονής Μήθυμνας) λειτουργεί από 1/10/11 μετά την «ενοποίηση» - συστέγαση με τη Δ.Ο.Υ. Μήθυμνας .
Το σύνολο των εξυπηρετουμένων, όπως καταγράφονται, είναι 20.711 άνθρωποι.

Στην περιοχή αρμοδιότητας της ενοποιημένης Δ.Ο.Υ. Καλλονής ανήκουν 30 περίπου κωμοπόλεις, χωριά και οικισμοί, που οι κάτοικοί τους ασχολούνται με τον τουρισμό, τη γεωργία, την κτηνοτροφία και το εμπόριο.
Η Δ.Ο.Υ. εξυπηρετεί περίπου 3.500 επιχειρήσεις πολλές εκ των οποίων είναι ΑΕ ξενοδοχειακές και εμπορικές. Εξυπηρετεί επίσης περίπου 8.000 αγρότες, κτηνοτρόφους και αλιείς του ειδικού καθεστώτος αγροτών.
Από τη Δ.Ο.Υ. Καλλονής επίσης εξυπηρετείται ένας μεγάλος αριθμός πολιτών, για εργασίες που μπορούν να διεκπεραιωθούν, από τη νότια Λέσβο (Πολιχνίτος, Βρίσα, Βασιλικά, Λισβόρι, Σταυρός ακόμα και από Αγιάσο και χωριά της περιοχής Πλωμαρίου) αλλά και από Μανταμάδο, Κάπη, Κλειώ, που δεν ανήκουν στη χωρική της αρμοδιότητα, λόγω ευκολότερης και συντομότερης πρόσβασης, χώρων στάθμευσης, ταχύτερης εξυπηρέτησης και ύπαρξης εμπορικού κέντρου, υπηρεσιών και τραπεζών (μέχρι στιγμής τουλάχιστον) στην Καλλονή.

Σε αυτούς πρέπει να προστεθούν και πολλοί αλλοδαποί, που δεν μπορούν να αποτυπωθούν στο σύνολό τους, και προσέρχονται στη Δ.Ο.Υ. για διάφορα θέματα είτε είναι οικονομικοί μετανάστες είτε κάτοικοι χωρών Ε.Ε., που πολλοί απ’ αυτούς έχουν ακίνητα σε ορεινούς οικισμούς και παραδοσιακά ή σε τουριστικά χωριά. Στη Δ.Ο.Υ. Καλλονής εξυπηρετούνται επίσης, στο σύνολό τους ίσως, οι καλοκαιρινοί επισκέπτες του νησιού και πολλοί συνταξιούχοι  που περνούν το μισό χρόνο στην περιοχή, ενώ υποβάλλουν φορολογικές δηλώσεις εκεί που είναι η μόνιμη διαμονή τους, που επίσης δεν καταγράφονται στους συναλλασσόμενους. Μια άλλη κατηγορία που δεν καταγράφεται είναι οι στρατιωτικοί που διαμένουν μεν στην περιοχή, χωρίς να υποβάλλουν δηλώσεις στη Δ.Ο.Υ. Καλλονής, αλλά προσέρχονται για όλα τα φορολογικά θέματα τους.
Η Δ.Ο.Υ. εξυπηρετεί το σύνολο των σχολείων, στρατιωτικών μονάδων, αστυνομικών τμημάτων που βρίσκονται στα 2/3 της έκτασης του νησιού.

Το επιχείρημα για εξοικονόμηση πόρων και μείωση της σπατάλης του κράτους, φαίνεται σαθρό αν σκεφτεί κανείς για τι ποσά συζητάμε. Η αναμενόμενη, σύμφωνα με το πόρισμα, εξοικονόμηση πόρων, είναι περίπου δυο ευρώ κατά κεφαλήν συναλλασσομένου ετησίως, ενώ την ίδια στιγμή οι ίδιοι συναλλασσόμενοι αποφέρουν κατά κεφαλήν ετησίως 792 ευρώ.

Το ετήσιο μίσθωμα που καταβάλλει η Δ.Ο.Υ. Καλλονής είναι περίπου ίσο με το μηνιαίο μίσθωμα της Δ.Ο.Υ. Μυτιλήνης. Σύμφωνα με το πόρισμα το κτίριο της Δ.Ο.Υ. Μυτιλήνης επαρκεί οριακά για τη συστέγαση των πέντε (μαζί με τη Δ.Ο.Υ. Λήμνου) Δ.Ο.Υ.. Τι θα γίνει όμως με τη στέγαση των αρχείων των Δ.Ο.Υ. Καλλονής - Μήθυμνας και Λήμνου; Είναι επίσης σχεδόν βέβαιο, ότι σε εποχή οικονομικής κρίσης, όπως αυτή που διέρχεται η χώρα μας, ακίνητα του μεγέθους του ακινήτου της Δ.Ο.Υ. Καλλονής δεν θα μπορούν να νοικιασθούν, με αποτέλεσμα το δημόσιο να χάνει από φόρο εισοδήματος των ιδιοκτητών, ποσό ίσο περίπου με το 50% των μισθωμάτων, όπως επίσης και από ΦΠΑ και φόρο εισοδήματος που θα εισέπραττε το δημόσιο αν τα έσοδα των ιδιοκτητών από τα μισθώματα αναλώνονταν στην αγορά.

Είναι λοιπόν σωστό να καταργηθεί η Δ.Ο.Υ. Καλλονής;
- Όχι, διότι η Λέσβος είναι ένα πολύ μεγάλο σε έκταση νησί, με χωριά και κωμοπόλεις που απέχουν έως και 100 δύσβατα σε αρκετές περιπτώσεις χιλ. από την Πρωτεύουσα Μυτιλήνη, που βρίσκεται στο ΝΑ άκρο του νησιού. Σ’ αυτόν λοιπόν τον τόπο είναι αναγκαίο να υπάρχουν αφενός μεν περισσότεροι Δήμοι και αφετέρου να υπάρχει ένα ακόμα διοικητικό κέντρο (με απαραίτητη την ύπαρξη και Δ.Ο.Υ.) στο κέντρο του νησιού, για να εξυπηρετούνται οι κάτοικοί του. Η ευρύτερη περιοχή της Καλλονής είναι ένας τέτοιος κατάλληλος τόπος. Και μάλιστα είναι μια περιοχή που σύμφωνα με τα ανεπίσημα στοιχεία από την απογραφή του 2011, είναι η μόνη περιοχή της υπαίθρου που παρουσιάζει αυξητική τάση. Άλλωστε τα πλήγματα που δέχτηκε το νησί τόσο από τον Καλλικράτη όσο και από καταργήσεις τόσων υπηρεσιών, είναι τόσο ισχυρά που δεν μπορεί να αντέξει άλλα.

- Όχι, διότι η Λέσβος είναι νησί στην παραμεθόριο υψηλής εθνικής και στρατηγικής σημασίας, κάτι που δεν έλαβε υπόψη της η Επιτροπή που συνέταξε το πόρισμα. Είναι χαρακτηριστικό μάλιστα ότι στην πρότασή της για δημιουργία Κέντρου εξυπηρέτησης φορολογουμένων στην Καλλονή, η Επιτροπή το αιτιολογεί όχι γιατί η Καλλονή βρίσκεται στο νησί της Λέσβου με τα παραπάνω χαρακτηριστικά, αλλά ως τόπο εξυπηρέτησης φορολογουμένων που βρίσκονται σε ορεινές περιοχές! Απέναντί της μάλιστα βρίσκεται μια ταχύτατα ανερχόμενη οικονομική δύναμη (Τουρκία) που εισβάλει γρήγορα και με ευκολία λόγω μικρής απόστασης και ως ανταγωνιστικότερη στην τοπική αγορά, κάνοντας προβληματική τη λειτουργία των Λεσβιακών επιχειρήσεων.

- Όχι, διότι και η Πρωτεύουσα του νησιού θα επιβαρυνθεί σημαντικά από κυκλοφοριακή ασφυξία και έλλειψη χώρων στάθμευσης κάτι που θα επιβαρύνει την ποιότητα ζωής των κατοίκων και αυτού του τμήματος του νησιού.

- Όχι, διότι σύμφωνα μεν με το πόρισμα ο αριθμός των κατοίκων δεν δικαιολογεί την ύπαρξη 2ης Δ.Ο.Υ. στο νησί, αλλά δεν έχει ληφθεί υπόψη ότι είναι διαφορετικό να έχουμε 100.000 κατοίκους σε μια αστική περιοχή (Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Πάτρα κλπ.) με δυνατότητα εξυπηρέτησης με Μ.Μ.Μ. και άλλο να έχουμε 100.000 κατοίκους διάσπαρτους σε ακτίνα έως και 100 χιλ. χωρίς να έχουν καθημερινά τη δυνατότητα να εξυπηρετούνται με Μ.Μ.Μ..

- Όχι, διότι στην περιοχή δραστηριοποιούνται περίπου 3.500 επιχειρήσεις, οι οποίες θα επιβαρυνθούν με  ένα σημαντικό κόστος εξυπηρέτησης, με αποτέλεσμα να χάσουν την ανταγωνιστικότητά τους σε σχέση με άλλες ομοειδείς στην Πρωτεύουσα του νησιού. Πολλές μάλιστα θα καταδικαστούν σε μαρασμό, κάτι που στις σημερινές συνθήκες οικονομικής κρίσης ισοδυναμεί με καταδίκη σε θάνατο πολλών νοικοκυριών. Το ίδιο θα συμβεί σε εκατοντάδες ελεύθερους επαγγελματίες (λογιστές, δικηγόροι, συμβολαιογράφοι, ιατροί, οδοντίατροι, μεσίτες) που έχουν επιλέξει την Κεντρική και Βορειοδυτική Λέσβο σαν τόπο κατοικίας και δραστηριοποίησης.

- Όχι, διότι το ΥΠΟΙΚ δεν έχει προχωρήσει ακόμα σε εκσυγχρονισμό και ηλεκτρονική διασύνδεση με άλλες υπηρεσίες και φορείς έτσι που οι πολίτες να μην χρειάζεται να προσέρχονται στις Δ.Ο.Υ. καθημερινά κατά εκατοντάδες και για διάφορα θέματα. (Είναι χαρακτηριστικό ότι για τη δωρεάν διανομή τροφίμων σε απόρους στη Λέσβο υποβλήθηκαν το 2012, 12.500 αιτήσεις, που στο σύνολό τους προσήλθαν στις Δ.Ο.Υ.). Άλλωστε πρόκειται για συστέγαση υπηρεσιών και όχι για συνένωσή τους. Στη Δ.Ο.Υ. Μυτιλήνης θα συνυπάρχουν 5 υπηρεσίες κάτω από την ίδια στέγη με διαφορετικές θέσεις εργασίας ανά τέως Δ.Ο.Υ. και αντικείμενο. Αυτό στην πράξη σημαίνει ότι ο αριθμός των υπαλλήλων δεν θα επαρκεί για τις θέσεις εργασίας, πόσο μάλλον να απελευθερωθεί δυναμικό για τον έλεγχο και την είσπραξη.
Ακόμα και το διαφημιζόμενο Κέντρο εξυπηρέτησης φορολογουμένων που σχεδιάζεται να δημιουργηθεί στην Καλλονή, με δαπάνες και λειτουργικά έξοδα του υπερχρεωμένου Δήμου Λέσβου, με προσωπικό έως 2 άτομα, χωρίς μηχανοργάνωση και με το προδιαγεγραμμένο πλαίσιο λειτουργίας, θα είναι στην πραγματικότητα ένα Κέντρο κοροϊδίας και ταλαιπωρίας φορολογουμένων

- Όχι, διότι η ανάπτυξη της Λεσβιακής υπαίθρου είναι χρόνια ζητούμενο και δεν είναι δυνατό με ράβε - ξήλωνε να περιμένουμε ανάπτυξη. Το τελευταίο διάστημα μάλιστα ανακοινώθηκε ότι προετοιμάζεται το άνοιγμα λιμανιού στο Βορρά και συγκεκριμένα στην Πέτρα, κάτι που αναμένεται να τονώσει τη δραστηριότητα και να προσφέρει θέσεις εργασίας, και από την άλλη πλευρά καταργείται η Δ.Ο.Υ. Καλλονής, που θα μπορούσε να βοηθήσει σ’ αυτήν την ανάπτυξη και το λιμάνι θα απέχει 70 χιλιόμετρα από την κοντινότερη Οικονομική υπηρεσία.

- Όχι, διότι σύσσωμη η κοινωνία της Λέσβου είναι αντίθετη με τη σχεδιαζόμενη κατάργηση της Δ.Ο.Υ. Καλλονής και έχει εκφραστεί με διάφορους τρόπους. Ο Δήμος Λέσβου με διάφορους τρόπους, η Περιφέρεια Β. Αιγαίου που με την απόφασή της από 1/11/12 αντιτίθεται όχι μόνο στην κατάργηση της Δ.Ο.Υ. Καλλονής αλλά και των Δ.Ο.Υ. Λήμνου και Ικαρίας. Οι βουλευτές του Νομού που με ερωτήσεις και επερωτήσεις στη Βουλή των Ελλήνων, έχουν εκφράσει την αντίθεσή τους. Το ίδιο και τα άλλα κόμματα που δεν έχουν βουλευτή στη Λέσβο. Ακόμα και ο συμπατριώτης μας Αναπληρωτής Υπουργός Εσωτερικών, κ. Χ. Αθανασίου, έχει πολλές φορές εκφράσει την επιθυμία του για την παραμονή των υπηρεσιών στην Κεντρική Λέσβο.

 Οι φορείς της Λέσβου (Εμποροβιομηχανικό Επιμελητήριο, Παράρτημα Ανατολικού Αιγαίου του Οικονομικού Επιμελητηρίου της Ελλάδας, Σύλλογος Εργαζομένων στις Δ.Ο.Υ. Ν. Λέσβου - Χίου, Δικηγορικός Σύλλογος, Φαρμακευτικός Σύλλογος, Ένωση Λογιστών, Σύνδεσμος Ηλεκτρολόγων κλπ.), οι αγροτικοί συνεταιρισμοί, οι Εμπορικοί σύλλογοι και φορείς, οι επαγγελματίες και οι κάτοικοι με τη συμμετοχή τους σε κινητοποιήσεις και την συλλογή χιλιάδων υπογραφών.

- Όχι, διότι με τις αλλεπάλληλες καταργήσεις υπηρεσιών στη Λεσβιακή ύπαιθρο και με την κατάργηση τόσων Δήμων, η ύπαιθρος στενάζει και οι κάτοικοί της δεν έχουν ίσες ευκαιρίες ζωής και δραστηριοποίησης, κάτι που είναι κατάφορα αντισυνταγματικό. Μία ακόμα κατάργηση αυτή τη χρονική στιγμή είναι βέβαιο ότι θα ανοίξει το δρόμο και για άλλες που θα ακολουθήσουν κι ο κατάλογος δεν θα έχει τέλος, όχι μόνο για τη Λεσβιακή ύπαιθρο αλλά και για την Πρωτεύουσα.
Για όλους αυτούς τους λόγους είναι καιρός, σύσσωμος ο πολιτικός κόσμος της Λέσβου, να ακούσει σοβαρά τη φωνή της κοινωνίας, τη φωνή της Λέσβου που εκπέμπει σήμα κινδύνου και να βάλει φραγμούς. Τώρα, έστω και την ύστατη στιγμή. Δεν υπάρχει όμως χρόνος ούτε για κωλυσιεργίες, ούτε για υποκρισίες, ούτε για δικαιολογίες, ούτε για κροκοδείλια δάκρυα. Δεν αρκούν οι ερωτήσεις και οι επερωτήσεις στη Βουλή, ούτε οι αποφάσεις και οι ανακοινώσεις. Δράση χρειάζεται αν θέλετε να μας προστατέψετε και τρόποι υπάρχουν.

ΑΠΟΔΕΙΞΤΕ ΤΟ. Προστατέψτε τη ζωή και τα συμφέροντα χιλιάδων πολιτών στην Κεντρική και Βορειοδυτική Λέσβο που επέλεξαν να ζήσουν σ’ αυτήν την ακριτική γωνιά της πατρίδας μας, ανατρέποντας την Απόφαση του ΥΠΟΙΚ για κατάργηση της Δ.Ο.Υ. Καλλονής αλλά και των άλλων νησιωτικών Δ.Ο.Υ..

* Η Μαρία Νικολάρα είναι μέλος της Επιτροπής Κατοίκων της Κεντρικής και Β.Δ. Λέσβου ενάντια στην ερήμωση και το μαρασμό της Λεσβιακής Υπαίθρου.

http://www.emprosnet.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου